Ciclul II – de doi ani – masteral – conduce la obținerea diplomei de master, masteranzii dobândind cunoştinţe avansate și competențe de analiză și sinteză, specifice funcțiilor de conducere din domeniul dat.
La ciclul II (Masterat) procesul predării devine mai complex, fiind efectuată trecerea de la transmiterea la comunicarea interactivă şi problematizată a conţinutului disciplinei predate. Pe lângă metodele tradiţionale de predare se aplică pe larg dezbateri inter- şi trans- disciplinare, studii de caz, joc de roluri, asaltul de idei (brainstorming).
Învăţarea se efectuează în baza unei documentări ample a surselor bibliografice autohtone şi străine, atât tradiţionale cât şi electronice. Importantă devine activitatea de învăţare în grup şi prin intermediul atelierelor de lucru, unde se analizează şi se sintetizează informaţia relevantă din domeniul ST. Se recomandă participarea masteranzilor la cercetările efectuate în cadrul laboratoarelor ştiinţifice a instituţiei superioare de învăţământ.
Cunoştinţele, competenţele şi aptitudinile la ciclul II sunt evaluate prin examene, prezentări a unor situaţii practice concrete, rezultatele stagiului de practică şi a tezei de master
Pentru a realiza aceste scopuri competenţele obţinute sunt dezvoltate prin cursurile speciale, cu orientare verticală, în care masteranzii îşi vor aprofunda cunoştinţele obţinute la ciclul I şi a cursurilor cu orientare pe orizontală, interdisciplinare, menite să dezvolte competenţele sistemice specifice ciclului. Programul de master este orientat într-o dublă direcţie, în funcţie de tipul de masterat: spre dezvoltarea competenţelor de cercetare, pentru masterul academic şi competenţe instrumentale şi profesionale pentru masterul profesional (de specializare îngustă).
Programul de master este fundamentat pe baza unui plan de învăţământ, care cuprinde în primul an atât pentru masteratul de cercetare cât şi pentru cel de profesionalizare un set comun de unităţi de curs fundamentale:
Practica de producţie se desfăşoară printr-un proces de consultare cu persoanele şi instituţiile-cheie (angajatorii, absolvenţii, tinerii specialişti, etc.), care evaluarea competenţelor practice ale absolvenţilor ciclului II în baza soluţionării unor situaţii de caz propuse absolvenţilor de către angajatori.
Programul va deprinde masteranzii în înţelegerea relaţiilor între cicluri şi dezvoltarea economică, cum funcţionează pieţele, care sunt factorii ce motivează activitatea firmelor şi totodată piaţa forţei de muncă, cum se formează şi este distribuit venitul, politicile economice şi principiile teoretice folosite în analiza datelor din economie. Studiile de masterat se finalizează cu susţinerea publică a tezei de masterat, iar absolvenţilor li se acordă titlul de master în domeniul respectiv.
Teza de master, ca etapa finala a învăţământului superior la ciclu II trebuie să asigure nu numai consolidarea culturii academice, dar, de asemenea, un set de concepte metodologice necesare şi abilităţi de activitate in domeniul ales de activitate profesională.